Az eredeti Veszprémi egyházmegyét még első István királyunk alapította a Győri és Pécsi püspökségekkel együtt az ezredforduló után, a nyugati egyházszervezet és rítus szerint. A Dunántúl közepén átívelő hatalmas kiterjedésű egyházmegye Óbudától a Dráváig foglalta magába Fejér és Veszprém megye déli részét, Zala megye keleti felét, valamint Somogy nagy részét. Az egyházmegye első római katolikus korszaka, fél évezredet ölelve át, a XVI. század első harmadáig tartott.
Visszatekintés
A Veszprémi Református Egyházmegye történeti vázlataA reformáció a régi területi alapokat meghagyta, de a későbbi, főleg geopolitikai hatások (török hódoltság, végvári rendszer) szükségszerű változásokat hozott. Az egyházmegye második időszaka a XVI. szd. második fele, a lutheri és kálvini irányzatok egyházszervezeti egységének fél százada az 1592-es csepregi zsinatig, ahol a két evangéliumi tábor elválik egymástól. A látszólagos szervezeti egység még tart 1612-ig, amikor az utolsó közös püspöke is elhunyt a dunántúli protestantizmusnak. Beythe István püspök halála után a reformátusok püspöke Pathai István rohonci, majd veszprémi prédikátor lett. Innét kezdődik a veszprémi egyházmegye harmadik korszaka, mint református egyházmegye történelmi időszaka.
Az egyházmegye reformációja kétségtelenül Dévai Bíró Mátyásnak, a „magyar Luthernek” evangéliumi szolgálata nyomán indult el. Mint Wittenberg diákja és Luther tanítványa, hittel végzi ébresztő szolgálatát Németújvártól Budáig. A Balatonmentén, Fehérvár környékén gyülekezetek őrzik nevét. Kecheti Márton veszprémi püspök, Bebek Imre fehérvári kanonok példáját az evangéliumi hit befogadásában számos egyházi és világi méltóság és gyülekezet követi (Kádárta, Felsőörs, Csór, Kenese, Szabadi, stb.).
A Veszprémi Református Egyházmegye 1612-ben kezdi el önálló szervezeti életét. A politikai viszonyok, hódoltsági határok, lélekvesztő idők, valamint a kezelhetőségi szempontok teszik szükségessé az alesperességekre való felosztását. 1612-1734-ig négy proseniorátusban él az egyházmegye: Veszprémi, Csókakői, Peremartoni (később Mezőföldi), Kiskomáromi (később Belsősomogyi) alesperességekben. A vezető szerep a veszprémié, sőt a kerület neve is gyakran igy fordul elő. (Egyébként volt a kerület neve Balatonmellyéki Superintendencia is.)
A Veszprémi reformált, majd református egyházmegye megőrizte eredeti nevét, annak ellenére, hogy lelkészi vezetője már nem a Veszprémben székelő megyéspüspök, hanem a gyülekezetek által választott esperes, aki a saját gyülekezete mellett kormányozza az egyházmegyét.
A XVIII. szd. közepére az alesperességek önállósulnak: a kiskomáromiból lesz a Belsősomogyi egyházmegye, az 1952-es Külsősomogyival való egyesülésig. A Peremartoni alesperesség Mezőföldi egyházmegye néven működik napjainkig. A Csókakői, a Mórtól Palotáig húzódó, 11 gyülekezetből álló proseniorátus pedig visszaolvadt a Veszprémi egyházmegyébe, majd 1952-ben Palota és Inota kivételével Mezőföldhöz került. Mezőföld eredeti névadója, Peremarton, református nemesi község volt, templomával és rangos partikuláris iskolájával. Az árpádkortól a veszprémi káptalan birtoka, a török alatt Palota várbirtoka. 1711-ben a káptalan pert indít ősi birtokaiért, amit meg is nyer. A kibecsültetett kálvinista nemesek kénytelenek odahagyni házaikat, földjeiket, templomukat, iskolájukat, amelyeket a káptalan lerombol, helyükbe katolikus lakosokat telepít. Peremarton Berhidába olvadt, nevét a gyártelep őrzi csupán.
Az ellenreformáció viharai nem kímélték a Veszprémi egyházmegyét sem. Dunántúl hajdani protestáns földesurai Pázmány Péter fondorlatos buzgólkodása révén sorra igazolják császárhűségüket azzal is, hogy annak vallására áttérnek, rekatolizálnak. A hatalmi, sokszor erőszakos térítgetések végcélja a gyülekezetek visszaterelése a pápai akolba. Kolonics érseknek hírhedt vezérszerepe a pozsonyi vésztörvényszéken közismert. A Veszprémi régió valamennyi protestáns lelkésze, oskolarektora megkapta a beidézést, de voltak, akik nem mentek el. A hódoltsági részen szolgálók a török védelmét élvezték. Itt is igazolódott Bethlen Gábor mondása, mely szerint „a némettel és Rómával szemben még a török is Isten rendelte oltalom”. Ezért hiányoznak az egyházmegye hódoltsági területére eső gyülekezetek prédikátorai a pozsonyi megjelentek közül. (Iskolák a hódoltsági részeken csak a török után kezdenek megjelenni.) Pápa és Veszprém, valamint több bakonyi helység már kivül esett a török védelmén. Így kerül gályára többek között Veszprém prédikátora, Bátorkeszi István, valamint Séllyei István püspök és Kocsi Csergő Bálint oskolarektor Pápáról.
A XVIII. szd. legnagyobb ellenreformációs hulláma Padányi Bíró Márton veszprémi püspök nevéhez fűződik. Méltó társa volt ebben a hírhedt küzdelemben maga a császárnő, Mária Terézia. Az 1774-es egyházkerületi felmérés sok szomorú iratot közöl ezidőből. Padányi püspöki birtokairól elűzi a protestánsokat. Így szűnik meg a csicsói, kislődi, magyarpolányi gyülekezet több társukkal együtt. Gyülekezetek sora veszíti el templomát, parókiáját, javadalmi földjeit, prédikátoraiktól, szabad vallásgyakorlatuktól megfosztva „Árva gyülekezetként” élik életüket: Zánka, Antalfa, Arács, Tihany, Aszófő, Udvari, Lovas, Paloznak, Csopak, Litér, Hajmáskér, stb. A nemesi falvak gyülekezetei, vagy a protestáns nemes urak védelme alatt élők szabadon virágoznak: Köveskál, Monoszló, Pécsely, Vámos, Szabadi, Szentgál, Tótvázsony, Szőllős, stb. A gyülekezetek békessége vagy zaklatása erősen függött a földesúr lelki toleranciájától is. A volt Csókakői alesperesség templomainak sorsa beszédesen igazolja ezt. A környék valamennyi árpádkori templomát földesúri hatalommal foglalják el a reformátusoktól, kivéve Szentgyörgyét és Moháét, melyeknek földesura a türelmes Amadé család volt.
II. József türelmi rendelete (1781) végre meghozza a várva várt szabadságot a reformált egyházaknak is. Ha korlátozó feltételekkel is, de épülhetnek templomok az elvettek helyébe. Nem széptevő hízelgésből kerül a Veszprémi gyülekezetnek a Jeruzsálem-hegyi temploma homlokzatára és sok kazettás templomunk menyezetére a kalapos király kétfejű sasos címere, sőt úrvacsorai cserépkorsókon is láthatók ilyenek (Kenese). A veszprémi vártemplom elvétele, Hodosi Sámuel bebörtönzése (1702), a Kádártára, Szabadiba, Vámosra zarándokló árva eklésia emléke is a történelem lapjaira vonult.
A Jeruzsálem-hegyi református templom
Nem véletlen, hogy egyházunk első presbitériuma Dunántúl központjában, Pápán született meg. A földesuraiktól megfosztott, nemesi patrónusaik nélkül maradt gyülekezetek magukra maradtak. A lelkész nem támaszkodhatott nemesi jogvédelemre, törvényes testületi hátvédre. Kálvin biblikus kezdeményezése nálunk politikai szükségszerűség is volt egyben. A pápai első presbitérium részben a végvári vitézek rendjéből, részben a városi polgárságból tevődött össze. Falusi gyülekezeteinkben a földesúr jobbágyaiból állott a presbitérium, ha volt nemesi tagja, az nyomatékkal bírt a gyülekezet ügyeiben. Magyar Sionunknak, benne a sok küzdelmet, nyomorúságot megélt egyházmegyénknek ítéletes történelmi múltját a klasszikus jóeli idézet ecseteli legtalálóbban!
Beszéljétek el fiaitoknak, fiaitok meg az ő fiaiknak, azok pedig a következő nemzedéknek: Amit a hernyó meghagyott, megette a sáska, amit a sáska meghagyott, megette a szöcske, amit a szöcske meghagyott, megette a cserebogár
Jóel 1,3-4
Egyházunk történelme pusztulások, kárvallások sorozata, de az Isten jogos ítélete is benne van. Kérdés, hogy tanult-e belőle népünk!? Ezt a folytatás mutatja ki. A XVI. szd. a megértett ige győzelmének százada. A XVII. század a gyülekezetek élenjáróinak megvizsgálása, hitének megméretése volt. Elébb a patrónusok vizsgáltattak meg, de könnyűnek találtattak. Pozsonyban és a rabságban a gyülekezetek angyalai, küldöttei kerültek mérlegre. Egyetemében nem vallottak szégyent! A XVIII. század a gyülekezeteket vette célba, maradt-e a szöcske után még valami? A XIX. szd. az elébbi kárvallások kipótlására adatott volna, de jött a cserebogár, amelynek pajorja a földben a gyökereket rágja el, és a fiatal növény belepusztul. Gyülekezeteink hosszú sora sorvadt, pusztult el így, Ormányságtól Somogyon át a Balaton-felvidékig, sőt azon is túl. Itt már nem külső erőszak pusztított, ezért veszedelmesebb. A statisztika segít meglátni ezt.
1618-ban, a török korban, a veszprémi egyházmegyében mindössze 27 anyaegyházunk van. A gyér lakosság szaporodik, 1732-ben is csak 34 gyülekezetet írhatnak össze. Az 1774-es egyházkerületi felmérés 41 gyülekezetet talál a veszprémi egyházmegyében, 18044 lélekkel. Most ugorjunk két és egynegyed századot a 2001-es népszámláláshoz: az egyházmegye népessége 22190 fő… Hova lett két század várható „hozama”? Nézzünk egy-két példát: Köveskál ősi, nemesi gyülekezet. 1774-ben 497 lélek, ma 92. Monoszló 440 főről 57-re zuhant. Henye 330-ról 26-ra fogyott. Szentgál 1744-ben a legnépesebb gyülekezete egyházmegyénknek: 1565 lélek, ma 1057 fő. Az itt-ott mérhető emelkedés sincsen arányban a többi fogyásával! Füred és Arács 1774-ben együtt 1270 lélek, ma 2285 fő. Veszprém-Kádárta-Rátót 1774-ben 2130 fő, ma pedig 6110. Ezt a látszólagos feltöltődést az országos urbanizációnak tudhatjuk be, semmint a természetes szaporodásnak.
Tudjuk, hogy holnapunk Isten kezében van, de a Tőle kapott feladat a mi megoldásunkra vár...
Németh Gyula, nyug. esperes-lelkész